Jokia čia naujiena, kad mes patekome į virtualų pasaulį. Metaforiškai galima būtų teigti, kad po epizodinio žvalgymosi pro langelį į įvairias programas, retsykiais jas pasiskolinant, staiga atsidūrėme tame pasaulyje.
Pasidalinsiu savo rastais, išbandytais ir, mano manymu, tinkamiausiais „pirkiniais“. Beje, dalis jų iš tiesų buvo įsigyta su licėjaus, kuriame dirbu, kolegų pritarimu ir apmokėta iš MK lėšų skaitmeniniam turiniui. Taigi mano rekomendacijomis galite drąsiai pasinaudoti atsiradus vienam kitam eurui būtent tokios paskirties prekėms įsigyti.
Dabar net neįsivaizduoju, kad galėčiau pamokas vesti nesinaudodama šiomis programomis. Taigi kviečiu kartu apžvelgti rekomenduojamas priemones, kurių paskirtį klasifikuoju į atskiras dalis:
- mokinių įtraukimas į mokymąsi individualiai, poromis, komandomis;
- vertinimas ir įsivertinimas;
- pamokos turinio pateikimas;
- aukštesniųjų mąstymo gebėjimų tobulinimas.
Vizualizavimas. Geografijos pamokos su virtualiais žemėlapiais. Geografijos atlasų MANO GAUBLYS 6–8 ir GAUBLYS 9–12 klasėms skaitmeninės versijos puikus pagalbininkas geografijos pamokose. Skaitmeniniai didelio formato žemėlapiai ekrane skatina mokinius sutelkti dėmesį, aš galiu priartinti pasirinktą objektą ar kitą reikiamą žemėlapio iškarpą, greitai perjungti ir rodyti kitą nagrinėjamą temą papildantį žemėlapį. Žemėlapiai turi interaktyvius sluoksnius, kuriuos esant poreikiui galima įjungti ir išjungti.
Vertinimas ir įsivertinimas. Būtinų žinių ir gebėjimų, įgytų praėjusioje pamokoje, patikrinimui ir pakartojimui naudoju mokinių testavimo sistemą eTest.lt, Socrative arba įdomią ir patrauklią, visų klasių mokinių pamėgtą programą „Kahoot“. Naudodama šias programas sukuriu iki 10 klausimų ir mokinai gauna taškus, kurie vėliau konvertuojami į kaupiamuosius balus. Mokinių žinių patikrinimui, kai pažymys rašomas dienyne, daugiausia naudoju eTest.lt platformą, nes:
- ši platforma leidžia naudoti įvairias apklausos testines formas (pasirinkti vieną ar kelis teisingus atsakymus, įrašyti reikiamus žodžius, rasti atitikmenis, įrašyti trumpą atsakymą ir kt.);
- joje yra puikios priemonės, saugančios nuo nusirašinėjimo: atsitiktinė klausimų pateikimo tvarka, atsitiktinė atsakymų variantų pateikimo tvarka, testo rezultatų rodymas tik tuomet, kai testą atlieka visi mokiniai; jeigu mokytojas neleidžia, mokinys negali grįžti ir taisyti jau atsakytų ar nagrinėtų klausimų;
- galime matyti visų mokinių sąrašą su detalia testo ataskaita: į kuriuos klausimus mokiniai atsakė teisingai, o kur suklydo.
- labai svarbu, kad visiems LGMA nariams ši sistema yra nemokama, kitu atveju reikia įsigyti jos licenciją, kuri nėra pigi.
Žemėlapių toponimikos objektų vertinimui naudojau Seterra online ir purposegames platformas. Po kelių apklausų supratau, kad man ir mokiniams geriau tinka purposegames platforma. Tokiam pasirinkimui įtakos turėjo du kriterijai: laikas ir paprasta bei patogi kūrimo eiga. Atsiskaitymo metu sukuriu kelias atskiras meet.google.com nuorodas, mokiniai paskirtu laiku prisijungia ir pasidalinę savo ekranu atlieka užduotis.
Praėjus ne vienam nuotolinio mokymosi mėnesiui, supratau, kad daugelį tradicinių mokymosi metodų galima perkelti į virtualią erdvę, tik nereikia bijoti eksperimentuoti. Mokytis bendradarbiaujant nuotoliniu būdu galima tiek sinchroniškai – grupėmis, tiek asinchroninėmis grupėmis. Socialumas – nuotolinio ugdymo pradžioje man atrodė sunkiai pasiekiamas tikslas. Licėjus pasirinko Google įrankius: Clasroom, vaizdo pamokoms naudoja Meet platformą, deja, negaliu mokinių paprastuoju būdu suskirstyti į atskirus kambarius, tad aš kiekvienai darbo grupei sukuriu atskiras nuorodas, per kurias mokiniai jungiasi ir atlieka jiems skirtas užduotis. Priklausomai nuo pateiktos užduoties leidžiu patiems mokiniams nuspręsti, kokie įrankiai labiausiai tiks jų grupiniam ar komandiniam darbui. Taip skatinu savivaldį mokymąsi.
Vis dar viliuosi tapti šiuolaikišką ugdymą praktikuojančia mokytoja. Taigi nepakanka vien teikti žinias ir mokyti įsiminti ar atkartoti informaciją. Būtina raginti mokinius analizuoti pateiktą informaciją, priimti argumentuotus sprendimus, drąsinti išsakyti faktais grįstą savo nuomonę. Įrodymais grįstas mokymasis per praktinę patirtį mokinius motyvuoja, skatina labiau domėtis, kurti.
Naujos temos įsisavinimui, kritinio mąstymo ugdymui, sprendimų priėmimui geografijos pamokose naudoju minčių žemėlapio kūrimo metodą. Galiu drąsiai teigti, kad tai viena efektyviausių mokymosi veiklų. Šį metodą aš naudoju visuose klasės koncentruose dirbant tiek individualiai, tiek grupėse. Prasidėjus nuotoliniam mokymui, mokiniai naudoja sąvokų ir minčių žemėlapių platformą MindMeister (paveikslas), puikiai tinkančią informaciją konspektuoti naudojant spalvas, tekstą, paveiksliukus.
Iki šiol visiems ir man gerai žinoma Kahoot platforma, kuria, licėjui įsigijus licenciją, maksimaliai naudojuosi, kai noriu patikrinti, kaip mokiniai įsisavino naujos pamokos medžiagą. Taip pat taikau motyvacijai didinti, mokymosi džiaugsmui žadinti – tam pakanka penkių išmoningai, dažnai su humoru parengtų klausimų. Ja naudotis labai paprasta ir smagu, nes po kiekvieno atsakymo pateikiamas asmeninis įvertinimas bei užimta vieta, o ryškios spalvos bei smagi muzika sukuria ypatingą nuotaiką. Platformoje taip pat kuriu skaidres, jas rodau mokiniams ir pateikiu viktorinos klausimus.
Pamokos pradžioje mokinių aktyvumui sužadinti, refleksijai, įsivertinimui naudoju Mentimeter arba Slido programas. Slido patogu, nes šią programą galime parsisiųsti ir įdiegti į PowerPoint. Tokia tiesioginės apklausos integracija padaro pamokos pristatymą labiau dinamišką, suteikia mokymuisi žavesio, visi dalinamės, klystame, kartu taisomės ir vėl dirbame.
Dar vienas nuotolinio ugdymo atradimas – projekto metodas. Jis suteikia pamokoms gyvumo, jos tampa įdomesnės ir patrauklesnės. Dirbdami komandoje mokiniai mokosi organizuotumo ir atsakingumo, kiekvienas mokinys personalizuotai turi užduotį. Laikausi nuostatos, kad individuali atsakomybė ir bendras tikslas suteikia galimybę mokiniui, gerai atlikusiam jo gebėjimus atitinkančią užduotį jaustis laimingu komandos nariu. Tokiu būdu didėja mokinių pasitikėjimas savimi, savirealizacija. Kokias programas pamėgo mano mokiniai plėtodami įvairias projektines veiklas? Canva – nemokama, paprasta, daug galimybių suteikianti grafinio dizaino programa. Mokiniai gali pasirinkti iš daugelio profesionaliai sukurtų šablonų, redaguoti dizainus ir įkelti savo nuotraukas. Su šia programa mokiniai kuria plakatus, nuotraukų koliažus, atvirukus, infografikus, video (paveikslas). Pateiktis geografijos pamokoms aš irgi kuriu būtent su šia programa. Dar vienas paprastas ir mano mokinių pamėgtas įrankis Book Creator. Juo mokiniai kuria nuostabias skaitmenines knygas (paveikslas).
Taigi ne tik užsukau, žvalgiausi, bet ir likau šioje skaitmeninių įrankių krautuvėlėje. Man čia patinka, radau daug bičiulių bendraminčių. Ypač malonu dalintis patirtimi su kolegomis licėjuje. Tam turime paskirtą vieną savaitės dieną. Šiuolaikinė pamoka neįsivaizduojama be skaitmeninio turinio panaudojimo. Džiugu, kad mokymo ir mokymosi platformų įvairovė yra be galo didelė ir mes kiekvienas galime pasirinkti tai, kas mums atrodo patrauklu, įdomu, paprasta. Naudojant skaitmeninį turinį pamokos tampa vaizdingesnės, įvairiapusiškesnės, įdomesnės. Kolegos, gaudykite sąrašą, kuriuo mielai dalinuosi:
- https://kahoot.com
- https://www.purposegames.com
- https://online.seterra.com
- https://www.mindmeister.com
- https://www.mentimeter.com
- https://www.sli.do
- https://bookcreator.com
- https://www.canva.com
- http://www.etest.lt
- https://www.socrative.com
Kauno technologijos universiteto inžinerijos licėjaus
geografijos mokytoja metodininkė
Neringa Sartanavičienė
Jolita P.
Ačiū, kad dalinatės!!!
Akvile_k
Ačiū. Labai įdomu!
Ausrele0523
Dėkoju!
danikauskiene
Ačiū, informatyvu, naudinga.
Danguole Zdanaviciene
Ačiū. Labai įdomios ir šiuolaikiškos Jūsų geografijos pamokos. Naudingos mokiniams ir mums mokytojams yra ką pasimokyti. Sėkmės Jums.