Vasario 4 d. Švietimo, mokslo ir sporto ministerijoje įvyko Lietuvos pedagogų asociacijų vadovų tarybos (LPAVT) susitikimas su Ministre ir jos komanda.
Susitikime dalyvavo 23-jų pedagogų asociacijų vadovai ar jų įgalioti asmenys, nuotoliu prisijungė Nacionalinės švietimo agentūros direktoriaus pavaduotoja Asta Ranonytė. Ministrė Raminta Popovienė pristatė savo komandos narius, kurie artimiausiu metu vairuos švietimo laivą ir spręs aktualius klausimus. Susitikimo metu LPAVT atstovai pristatė suderintą nuomonę svarbiais švietimo organizavimo klausimais.
LPAVT išsakė praktiniais pavyzdžiais grįstus pastebėjimus apie įtraukųjį ugdymą, jo organizavimą ir kylančius iššūkius mokymo procesui, ypač tais atvejais, kai susiduriama su agresyviais ir ugdymo procesą dezorganizuojančiais mokiniais. Siūlyta apsvarstyti įtraukiojo ugdymo organizavimo principus, atsižvelgiant į mokomųjų dalykų specifiką, priimti sprendimus, kurie gintų mokytoją ir sudarytų galimybes normaliam darbui.
LPAVT išsakė nuogąstavimus, kad kai kurių dalykų bendrosiose ugdymo programose yra akivaizdžių spragų (didaktinių, apimties), kurias būtina nedelsiant taisyti. Siūlyta sudaryti galimybes mokytojų asociacijoms teikti siūlymus programoms tobulinti ir kurti tvarią programų atnaujinimo sistemą.
LPAVT išsakė nuomonę apie valstybinių brandos egzaminų organizavimo ypatumus. Akcentuotas dėmesys į neproporcingą mokytojų praktikų užimtumą laiko požiūriu (mokymai, mokinių rengimas ir kt.), milžinišką mokytojams tenkantį krūvį, už kurio nemažą dalį nėra atlyginama finansiškai. Išsakyta abejonė, kad birželio mėn. vyksianti egzaminių sesija gali dezorganizuoti ugdymo procesą gimnazijų I ir II klasėse dėl didelio mokytojų įtraukimo į organizacinius darbus. Pabrėžta, kad kai kurių dalykų mokytojams lieka daug neaiškumų dėl vertinimo kriterijų, išlieka daug neaiškumo ir neapibrėžtumo, dėl ko gali nukentėti mokiniai.
LPAVT apibendrino situaciją, susijusią su vadovėliais ir jų aprūpinimo tvarka ir įsigijimo galimybėmis. Akcentuotas dėmesys, kad Lietuvos mokyklos gyvybiškai stokoja finansavimo vadovėliams, kad vadovėliams įsigyti skirtas mokymo krepšelis daug metų neindeksuotas, dėl ko dabar nukenčia mokiniai ir mokytojai. Nors ankstesnė ŠMSM vadovybė dėjo pastangas papildomam finansavimui užtikrinti, tačiau jo akivaizdžiai nepakanka, jo negauna privačios mokyklos, o finansavimas mokyklas pasiekia tik rudenį, kai vadovėliais aprūpinti mokinius reikia žiemą-pavasarį. Jau prasideda antrasis pusmetis, o finansavimo nėra jokio, todėl akivaizdu, kad labai daug mokinių antrąjį pusmetį mokysis be vadovėlių. Skaitmeninė platforma EDUKA yra labai brangi, joje nėra visų reikalingų vadovėlių. Priminti ir garsiai per rinkiminius debatus suteikti pažadai – užtikrinti finansavimą vadvėliams, nes Lietuvos mastu tai nėra labai dideli pinigai.
LPAVT, remiantis praktiniais pavyzdžiais, atkreipė dėmesį į mokytojų, dalyvaujančių tūkstantmečio mokyklų programoje, įtraukimą į perteklinį mokymų maratoną. Mokymų yra per daug, dalis jų yra labai ilgi, vyksta per pamokas, dalis mokymų nekokybiški, jų pridėtinė vertė atskirų dalykų mokytojams labai nedidelė. Būtina nedelsiant peržiūrėti mokymų organizavimo tvarką ir ją optimizuoti.
LPAVT išsakė nuomonę dėl situacijos Lietuvos darželiuose. Nepaisant panašios istorinės-politinės sanklodos, Lietuvoje, skirtingai nei Estijoje ir Latvijoje, apie 80 ikimokyklinio mokymo įstaigų vyraujanti kalba yra rusų ir ši situacija nėra sprendžiama, nėra aiški valstybės pozicija šiuo klausimu. Atkreiptas dėmesys, kad darželius lankantys vaikai Lietuvoje neturi oficialiai įteisintų atostogų. Daug atvejų, kai tėvai pramogauja, ilsisi, keliauja, o vaikus palieka kitų priežiūrai.
Susitikimą apibendrino ministrė Raminta Popovienė ir viceministras Jonas Petkevičius, išsakydami savo pirminę nuomonę LPAVT pateiktiems klausimams.
Daugiau kaip dvi valandas trunkantis posėdis savyje apėmė daug spalvų, kurių ryškiausiems atspalviams išsiskleisti ŠMSM, NŠA ir LPAVT pradeda naujo etapo bendradarbiavimą. Tikimės, kad jis bus pagrįstas abipusiu supratimu ir konkrečiais, mokytojų bendruomenės lūkesčius atitinkančiais sprendimais.
Sutarta, kad kitas susitikimas vyks balandį-gegužę, kurio metu susipažinsime, kaip naujajai ŠMSM komandai sekasi spręsti LPAVT įvardytas problemas švietime.
LPAVT koordinatorius
geografas Rytas Šalna