Geografijos, ekonomikos ir verslumo mokytojas Modestas – žmogus, kurio darbas kvepia ryžtu

Jeigu mokytoją būtų galima apibūdinti kvapu, pedagogas Modestas Raudonis iš Alytaus sako, kad kvepėtų taip, kaip jo mėgstamiausi kvepalai – kedru, šafranu ir šiek tiek Madagaskaro vanile. Tai natos, kurios jam artimos, nes primena svarbiausias asmenines ir profesines savybes: tvirtumą, jautrumą ir gilumą.

Modestas Raudonis/D. Daraškos nuotr.

Šis tekstas yra nacionalinio projekto „Mūsų mokytojai“, kurį inicijuoja VšĮ „Lietuvos Junior Achievement“ kartu su LRT, dalis – juo kviečiame atviriau pažvelgti į mūsų mokytojus kaip įvairialypes ir įkvepiančias asmenybes, kurios tyliai, bet atkakliai kasdieniu savo darbu ir rūpesčiu kuria ateities Lietuvą. Visas mokytojų istorijas rasite čia.

Geografijos, ekonomikos ir verslumo bei netrukus informatiką dėstantis mokytojas kvepalus kolekcionuoja ne dėl paviršutiniško įspūdžio, o dėl tikro smalsumo. Jam įdomu gilintis į kvapų pasaulį taip pat kruopščiai, kaip ir į sudėtingus geografijos ar ekonomikos reiškinius. Kvapus jis stebi, lygina, analizuoja – kaip struktūras, kurios turi pradžią, eigą ir atomazgą. Kaip ir pamokos, jie kupini logikos, bet ne mažiau – emocijos. Tik šioje srityje jis ne perduoda žinias, o nuolat pats mokosi.

„Kvapas, kaip ir pamoka, turi sluoksnius. Ne viską pajusi iškart – reikia laiko, kantrybės ir atidumo. Turi išlaukti, susikaupti. Ir tik tada atsiskleidžia, kas iš tiesų yra svarbu. Lygiai taip pat ir mokinių pažinime: dažnai tai, kas vertingiausia, slepiasi giliau, o mokytojo darbas – padėti tai pamažu iškelti į paviršių“, – sako Alytaus r. Daugų Vlado Mirono ir Alytaus šv. Benedikto gimnazijų mokytojas Modestas.

Mokytojo amplitudė

Į mokyklą Modestą atvedė pašaukimas, kuris formavosi dar mokyklos suole. Nuo mokyklos laikų jis jautė, kad jam artima mokyklos aplinka – žmonės, kurie mokosi, klausia, ieško. Geografija jam visada atrodė daugiau nei tik faktai ar žemėlapiai – tai būdas pažinti pasaulį. Studijų metais šis domėjimasis sustiprėjo, o pedagoginė praktika įtvirtino apsisprendimą – mokytojo darbas jam pasirodė prasmingas, kupinas gyvo bendravimo ir galimybės stebėti augantį mokinį.

Itin stipriai jo požiūrį į švietimą paveikė dalyvavimas „Lietuvos Junior Achievement“ (LJA) programose – ypač verslumo ir ekonomikos srityse. Jis pastebi, kad organizacijos ugdymo programos padėjo ne tik praplėsti dalykinį lauką, bet ir leido kurti prasmingesnį santykį su mokiniais.

Šiandien Modestas dėsto tris dalykus – geografiją, ekonomiką ir verslumą bei netrukus pradės ir informatiką. Tai – sritys, kurios reikalauja skirtingų kompetencijų, tačiau jis ne tik jas aprėpia, bet geba ir prasmingai sujungti. Vieną dieną kalbėdamas apie gamtos išteklių pasiskirstymą, kitą – apie verslo kūrimą ar skaitmenines technologijas, jis nuolat laviruoja tarp disciplinų, ieškodamas, kaip viena tema gali papildyti kitą.

Didžiausiu iššūkiu jis vadina dienas, kai tenka dėstyti visus tris dalykus iš eilės – tuomet, kaip pats sako, persijungimas tarp temų primena režisieriaus darbą: vienoje scenoje kuri dokumentinį filmą apie gamtos reiškinius, o kitoje – įtemptą verslo trilerį apie investavimo rizikas.

„Ieškau ne tik būdų, kaip padaryti turinį aktualų, bet kaip padėti mokiniui jaustis svarbiam. Ryšys – tai tiltas į kiekvieno vaiko pasaulį. Kai per jį pasieki širdį, tada mokymasis tampa gyvas. Ir tuomet žinai – tai, ką darai, keičia gyvenimus,“ – sako mokytojas.

Mokytojo darbas kvepiantis santykiu

Mokytojo aistra parfumerijai – tai ne tik asmeninis interesas, bet ir galimybė mokiniams parodyti estetikos, subtilumo ir individualumo svarbą. Kvapai tampa pretekstu pokalbiui, savęs pažinimui ir net mokymuisi būti savimi. Tarp mokytojo ir mokinio turi užsimegsti kvepiantis santykis – toks, kuris primena šviežių minčių, pasitikėjimo ir pagarbos aromatą.

„Kvapai, kaip ir pamokos, padeda man susikalibruoti. Po darbo man būtina bent valanda tylos: kava, knyga ar pasivaikščiojimas miške – kitaip neišsivalau nuo visos dienos įspūdžių. Per dieną sutinku tiek daug skirtingų žmonių, temų, energijų, kad be
pauzės perdegčiau. Gamta ir kvapai padeda perjungti režimą, atsigauti, grįžti į save.

Mano kolekcijoje – daugiau nei tūkstantis mililitrų kvepalų: vieni kasdienai, kiti šventėms, treti – rytams, kai reikia daugiau drąsos. Mėgstamiausios man natos – kedras, šafranas, Madagaskaro vanilė. Vienus kvepalus vadinu „mokytojo kvapu“. Tai – Atomic Rose. Atominė rožė, nes mokytojas turi turėti širdį, kuri dirba be perstojo. O Black Phantom – tai tarsi nematoma esybė, bet visada šalia. Kaip mokytojas – tyliai, bet tvirtai einantis šalia mokinio“, – sako jis.

Modestui svarbiausia ne tik tai, ką jis daro, bet kaip ir dėl ko tai daro. Pamokos, kvapai, pokalbiai ir susitikimai su mokiniais jam tampa prasmingi tada, kai iš jų gimsta ryšys. Jis tiki, kad tikrasis mokytojo darbas – ne vien perduoti žinias, o kurti santykį, kuris leidžia mokiniui augti. Pasak jo, geri rezultatai neatsiranda be pasitikėjimo, o pažanga vyksta tik tada, kai mokytojas ir mokinys kalbasi pagarbiai, girdi vienas kitą ir veikia kaip komanda.

Modestas darbe save mato ne kaip autoritetą, kuris viską žino, o kaip žmogų, kuris lydi – tyliai, bet tvirtai. Švietimas, jo akimis, yra ne vien faktų mokymas, o gebėjimas pasitikėti kitu net tada, kai jo kelias dar tik formuojasi.

„Mokiniai mane moko kasdien – vieną dieną jie parodo, kaip kūrybiškai naudoti technologijas ar dirbtinį intelektą, kitą – priverčia permąstyti gyvenimo dalykus, kai klasėje iškyla netikėtas klausimas ar požiūris. Šitas darbas gyvas, jis neleidžia sustoti.

Jei jau esu mokytojas, vadinasi, turiu būti pasirengęs nuolat mokytis ir iš jų“, – sako jis.

Šaltinis: lrt.lt

Share This Post

Rašyti komentarą