Australija bando įgyvendinti pirmąjį paauglių socialinės žiniasklaidos draudimą. Vyriausybės visame pasaulyje stebi situaciją.

Australija geuodžio 10 d. tapo pirmąja šalimi, oficialiai uždraudusia jaunesniems nei 16 metų vartotojams naudotis pagrindinėmis socialinės žiniasklaidos platformomis. Tikimasi, kad šį žingsnį atidžiai stebės pasaulinės technologijų bendrovės ir politikos formuotojai visame pasaulyje.

Kanberos draudimas taikomas 10 pagrindinių paslaugų, įskaitant „Alphabet“, „YouTube“, „Meta“, „Instagram“, „ByteDance“ „TikTok“, „Reddit“, „Snapchat“ ir Elono Musko X.

Prieštaringai vertinama taisyklė reikalauja, kad šios platformos imtųsi „pagrįstų priemonių“, kad užkirstų kelią nepilnamečių prieigai, naudodamos amžiaus patvirtinimo metodus, tokius kaip amžiaus nustatymas iš veiklos internete, veido atpažinimas naudojant asmenukes, įkeltus asmens dokumentus ar susietus banko duomenis.

Visos tikslinės platformos sutiko tam tikru mastu laikytis politikos. Elono Musko „X“ buvo viena iš paskutiniųjų, įsigaliojimo dieną užsiminusi, kad laikysis šios politikos. 

Dėl šios politikos tikimasi, kad milijonai Australijos vaikų praras prieigą prie savo socialinių paskyrų. 

Šios politikos poveikis galėtų būti dar platesnis, nes ji taps pavyzdžiu kitoms vyriausybėms, svarstančioms paauglių socialinės žiniasklaidos draudimus, įskaitant Daniją, Norvegiją, Prancūziją, Ispaniją, Malaiziją ir Naująją Zelandiją. 

Prieštaringai vertinamas diegimas

Prieš praėjusių metų įstatymo priėmimą, atlikta apklausa parodė, kad 77 proc. australų pritarė socialinių tinklų draudimui jaunesniems nei 16 metų asmenims. Vis dėlto nuo tada, kai įstatymas įsigaliojo, jam buvo pasipriešinta.

Įstatymo projekto šalininkai teigė, kad jis apsaugo vaikus nuo su socialine žiniasklaida susijusios žalos, įskaitant kibernetines patyčias, psichikos sveikatos problemas ir susidūrimus su internetiniais plėšrūnais bei pornografija. 
 

Tarp trečiadienį oficialų draudimą palankiai įvertinusių asmenų buvo ir socialinis psichologas bei 2024 m. bestseleriu tapusios knygos „Nerimą kelianti karta“ autorius Jonathanas Haidtas, kuriame didėjanti psichikos sveikatos krizė buvo siejama su išmaniųjų telefonų ir socialinių tinklų naudojimu, ypač tarp jaunimo.

 
Socialinės žiniasklaidos platformoje X paskelbtame įraše Haidt gyrė Australijos politikos formuotojus už „vaikų iki 16 metų išlaisvinimą iš socialinės žiniasklaidos spąstų“.
 
„Pirmaisiais mėnesiais tikrai bus sunkumų, bet pasaulis palaiko jūsų sėkmę, ir daugelis kitų tautų paseks jo pavyzdžiu“, – pridūrė jis. Kita vertus, oponentai teigia, kad draudimas pažeidžia saviraiškos laisvę ir prieigą prie informacijos, kelia susirūpinimą dėl privatumo dėl įkyraus amžiaus tikrinimo ir yra pernelyg didelis vyriausybės kišimasis, kenkiantis tėvų atsakomybei. Tarp kritikų yra tokių grupių kaip „Amnesty Tech“, kuri antradienį paskelbtame pareiškime teigė, kad draudimas yra neveiksmingas sprendimas, ignoruojantis jaunesnių kartų teises ir realijas. „Veiksmingiausias būdas apsaugoti vaikus ir jaunimą internete yra apsaugoti visus socialinės žiniasklaidos vartotojus taikant geresnį reguliavimą, griežtesnius duomenų apsaugos įstatymus ir geresnį platformos dizainą“, – teigė „Amnesty Tech“ programos direktorė Damini Satija.
 
Tuo tarpu Davidas Inserra, Cato instituto žodžio laisvės ir technologijų bendradarbis, tinklaraščio įraše perspėjo, kad vaikai apeis naująją politiką pereidami prie naujų platformų, privačių programėlių, tokių kaip „Telegram“, ar VPN, o tai nuves juos į „labiau izoliuotas bendruomenes ir platformas su mažiau apsaugos“, kur stebėjimas yra sunkesnis.
 
Technologijų bendrovės, tokios kaip „Google“, taip pat perspėjo, kad šią politiką gali būti itin sunku įgyvendinti, o vyriausybės užsakytose ataskaitose nurodomi amžiaus patvirtinimo technologijų, tokių kaip asmenukių pagrindu sukurta amžių spėjanti programinė įranga, netikslumai. 
 
Iš tiesų, Australijos ataskaitose nurodoma, kad daugelis vaikų jau apėjo draudimą, o amžiaus nustatymo įrankiai neteisingai klasifikuoja vartotojus, o tokie sprendimai kaip VPN pasirodė esantys veiksmingi.
 
Vis dėlto Australijos ministras pirmininkas Anthony Albanese bandė užbėgti šioms problemoms už akių, sekmadienį paskelbtame nuomonės straipsnyje pripažindamas, kad sistema neveiks nepriekaištingai nuo pat pradžių, ir prilygindamas ją alkoholio įstatymams.
 

Ekspertai CNBC teigė, kad diegimas ir toliau turėtų susidurti su iššūkiais ir kad reguliavimo institucijos turės taikyti bandymų ir klaidų metodą. „Yra nemažai pradinių sunkumų. Daugelis jaunų žmonių „TikTok“ platformoje skelbė, kad sėkmingai apėjo amžiaus apribojimus, ir to galima tikėtis“, – teigė Terry Flew, Sidnėjaus universiteto skaitmeninės komunikacijos ir kultūros profesorius. „Niekada nepasieksite 100% visų jaunesnių nei 16 metų asmenų dingimo iš visų paskirtų platformų pirmąją dieną“, – pridūrė jis.

Pasaulinės pasekmės

Ekspertai CNBC teigė, kad politikos įgyvendinimą Australijoje atidžiai stebės technologijų įmonės ir įstatymų leidėjai visame pasaulyje, nes kitos šalys svarsto savo veiksmus, skirtus uždrausti ar apriboti paauglių naudojimąsi socialine žiniasklaida. 

„Vyriausybės reaguoja į tai, kaip pasikeitė visuomenės lūkesčiai dėl interneto ir socialinės žiniasklaidos, o įmonės nebuvo ypač jautrios moraliniam įtikinėjimui“, – teigė Flew. 

„Matome panašų spaudimą, ypač, bet ne tik, Europoje“, – pridūrė jis.  

Lapkritį Europos Parlamentas priėmė neįpareigojančią rezoliuciją, kuria pasisakoma už minimalų 16 metų amžių norint naudotis socialiniais tinklais, o 13–15 metų vaikai gali naudotis tik tėvų sutikimu. 

ES taip pat pasiūlė uždrausti nepilnamečiams priklausomybę sukeliančias funkcijas, o tai galėtų lemti visoje ES galiojančias sankcijas prieš neatitinkančias platformas. Už Europos ribų Malaizija ir Naujoji Zelandija taip pat teikia pasiūlymus uždrausti socialinę žiniasklaidą vaikams iki 16 metų.

Tačiau tikimasi, kad kitur galiosiantys įstatymai skirsis nuo Australijos įstatymų, tiek dėl amžiaus apribojimų, tiek dėl amžiaus patvirtinimo procesų. 

„Tikiuosi, kad šalys, kurios ketina įgyvendinti panašią politiką, stebės, kas neveikia Australijoje, ir pasimokys iš mūsų klaidų“, – sakė Tama Leaver, Curtino universiteto Interneto studijų katedros profesorė ir ARC Skaitmeninio vaiko kompetencijos centro vyriausioji tyrėja.

„Manau, kad platformos ir technologijų įmonės taip pat pradeda suprasti, kad jei jos nenori amžiaus apribojimų politikos visur, jos turės daug geriau užtikrinti saugesnes ir tinkamesnes patirtis jauniems vartotojams.“

Parengta pagal CNBC

Pagrindinės priežastys įvesti draudimą socialinėje žiniasklaidoje
 
Kai kurios pagrindinės priežastys, kodėl Australijoje įvesti socialinės žiniasklaidos draudimai asmenims iki 16 metų:
 
  • Apsauga nuo žalos. Socialinė žiniasklaida vaikams ir jaunimui kelia įvairių pavojų, įskaitant patyčias kibernetinėje erdvėje, žalingą turinį ir internetinius plėšrūnus. Prieigos ribojimas padės apsaugoti jų psichologinę ir emocinę gerovę.
  • Sveiko vystymosi skatinimas. Tyrimai rodo, kad per didelis socialinių tinklų naudojimas gali sutrikdyti sveiką smegenų vystymąsi, miegą ir akademinius rezultatus. Siūlomas įstatymas remia saugesnę vystymosi aplinką.
  • Privatumo internete problemų sprendimas. Socialinės žiniasklaidos platformos renka didžiulius kiekius naudotojų asmens duomenų, o vaikai gali iki galo nesuprasti, kaip jų duomenys renkami, naudojami ar iš jų gaunama pajamų. Prieigos uždraudimas jaunesniems naudotojams gali padėti sumažinti privatumo pažeidimus ir asmeninių duomenų išnaudojimą didelių technologijų įmonių.
  • Tėvų palaikymas. Prieigos ribojimas padeda tėvams ir globėjams geriau valdyti savo vaikų veiklą internete ir užtikrinti, kad jie naudotųsi technologijomis prižiūrint.

P.s. Internetiniai plėšrūnai. Tai ne gyvūnai, o suaugę žmonės, kurie per internetą bando užmegzti kontaktą su vaikais ir paaugliais, siekdami jais manipuliuoti, išnaudoti ar priversti dalintis netinkama informacija / vaizdais.

Pagrindinės priežastys prieš socialinių tinklų draudimą

  • Saviraiškos laisvė ir teisė į informaciją. Socialinė žiniasklaida yra gyvybiškai svarbi platforma jauniems žmonėms dalytis savo idėjomis ir nuomonėmis, dalyvauti dialoge ir socialinėje bei kultūrinėje veikloje. Ji gali būti vertinga edukacinė priemonė, suteikianti prieigą prie įvairių požiūrių, naujienų ir mokymosi galimybių, taip pat gyvybiškai svarbios informacijos apie sveikatą, gerovę ir saugumą. Visiškas draudimas kelia grėsmę neteisingai apriboti šias laisves.
 
  • Įtrauktis ir dalyvavimas. Socialinė žiniasklaida yra neatsiejama šiuolaikinio bendravimo ir socializacijos dalis. Jaunų žmonių pašalinimas iš šių platformų gali juos izoliuoti nuo bendraamžių ir apriboti jų galimybes gauti labai reikalingą informaciją ir paramą. Tai ypač svarbu jauniems žmonėms iš marginalizuotų, pažeidžiamų ar atokių bendruomenių.
 
  • Privatumo rizika kiekvienam australui. Socialinės žiniasklaidos draudimas priklausys nuo veiksmingų amžiaus užtikrinimo procesų įdiegimo, o tai reiškia, kad visiems australams gali tekti įrodyti savo tapatybę, kad galėtų prisijungti prie socialinės žiniasklaidos. Dėl to visi australai gali būti priversti socialinės žiniasklaidos įmonėms pateikti neskelbtiną tapatybės informaciją, o tai kelia pavojų privatumo teisėms, atsižvelgiant į pastaruosius duomenų saugumo pažeidimų ir asmeninės informacijos vagystės atvejus.
 
  • Bendras draudimas nebus veiksmingas. Technologiniai sprendimai, tokie kaip VPN ir melagingas amžiaus nurodymas, gali pakenkti draudimo veiksmingumui. Be to, draudimas neišspręs pagrindinių internetinių rizikų priežasčių ir nepadarys platformų saugesnių visiems.
Parengė Rytas Šalna 

 

 
Share This Post

Rašyti komentarą