Vos penkios minutės – tiek tetruks įkrauti elektrinį autobusą, pagamintą Klaipėdoje. Jau rudenį du tokie autobusai turėtų imti važinėti uostamiesčio gatvėmis. Šio autobuso gamintojas – Klaipėdos laisvojoje ekonominėje zonoje veikianti „Dancer“ bendrovė, suburta iš mokslininkų ir kitų specialistų.
„Tesla” padėjo iš naujo atrasti elektrinį automobilį. Aš pats, kas rytą į darbą važiuoju elektriniu dviračiu. Ką ten dviratis, paspirtukas, kaip elektrinė transporto priemonė, atrastas iš naujo. Elektrinių autobusų taip pat laukia šviesi ateitis, juos įsigyti ruošiasi beveik visi Europos miestai”, – sako Peter Klessascheck, elektrinio transporto sistemas „Dancer” kuriančios bendrovės „Vėjo projektai” vykdantysis direktorius.
Pasak jo, niekas nesitikėjo, kad elektrinio transporto istorija bus kuriama Lietuvoje, niekas netikėjo, kad konceptualiai naują elektrinio transporto sistemą gali sukurti jauni Klaipėdos inžinieriai, bet tai yra faktas.
„Autobusas suprojektuotas ir pagamintas pasaulinei rinkai ir Europai, sertifikuotas europinei rinkai. Kaip gimtam mieste, Klaipėdoje, mes čia jį gaminame ir nuo čia pradėsime eksportuoti. Labai džiugu, kad radome Klaipėdos universiteto dėka branduolį inžinierių, kurie sugebėjo pakelti savo kompetencijos lygį tiek, kad suprojektuotų ir pagamintų šį nuostabų autobusą“, – sakė bendrovės „Vėjo projektai“ valdybos pirmininkas Alvydas Naujėkas.
Projekto idėja gimė kone prieš dešimtmetį, o būtent šio, jau pagaminto autobuso, prototipas vystytas trejus metus. Dabar bendrovė pasirengusi įsibėgėti ir gaminti šiuos autobusus plačiajai rinkai. A.Naujėkas tikina, jog poreikis tokių autobusų yra milžiniškas. Pakrautas toks autobusas gali nuvažiuoti šimtą kilometrų, tačiau atstumas, anot vadovo, nėra toks svarbus, nes įkrovimas tetrunka penkias minutes ir tam pakaks vairuotojo poilsio pertraukėlės. Artimiausiu metu bendrovė ketina pagaminti keliolika tokių autobusų, visų pirma – savo gimtajam miestui.
„Rinka reikalauja labai daug, kol kas gamintojų, išskyrus kinus, serijinės gamybos nėra, lenkai kažkiek daro. Mums labai sunku prognozuoti, dirbsime kol kas labai aukštos paklausos rinkai. Didelio obuolio apžioti nenorime, dirbsime sistemingai. Šiemet pagaminsime keliolika, kitais metais galbūt keliasdešimt“, – sakė A.Naujėkas.
Šis autobusas jau sertifikuotas ir atitinka visus ES reikalavimus, yra saugus, gali būti naudojamas keleivių vežimui visose ES šalyse. Tai yra pirmasis toks sertifikatas, gautas Lietuvoje sukurtai elektrinei transporto priemonei.
Klaipėdos inžinieriams pavyko sukurti autobusą, kuris yra 20-30% lengvesnis lyginant su tokio pat dydžio konkurentais, panaudojus kompozitines medžiagas korpuso gamybai ir sumažinus baterijų bloką. Ši savybė „Dancer” padeda važiuoti taupiau nei konkurentai, lengvumas suteikia malonesnio važiavimo pojūtį. Transporto svoris yra svarbus kelio ilgaamžiškumui, greta gatvės esantiems pastatams ir juose gyvenantiems žmonėms. Lengvas „Dancer” sukelia mažiau vibracijos, yra tylesnis.
Šiuo metu „Dancer” gamintojai kviečia dirbti įvairių specialybių – inžinerijos, informacinių technologijų, finansų specialistus. Taip pat įmonė ieško įvairių specializacijų meistrų, pavyzdžiui autobusų interjero apdailininkų. Tikslaus planuojamo darbuotojų skaičiaus augimo įmonės vadovai negali įvardinti, tačiau artimiausiais mėnesiais jų skaičių planuojama didinti dešimtimis, o žvelgiant į kelerių metų perspektyvą – kartais. Šiuo metu įmonėje dirba 39 specialistai.
Išriedės jau rudenį
Klaipėdoje jau rudenį miestiečius turėtų vežioti du tokie autobusai, kuriuos įsigyti ketina Klaipėdos autobusų parkas. Viliamasi, jog ateityje tokių autobusų tik daugės, mat Lietuva, būdama Europos Sąjungos nare, yra įsipareigojusi iki 2030 metų miestuose turėti apie 60 procentų aplinką tausojančių autobusų.
Anot Klaipėdos keleivinio transporto direktoriaus Gintaro Nėniškio, iki 2030 metų Klaipėda privalėtų turėti apie 60-70 tokių autobusų iš šiuo metu maždaug 130 riedančių uostamiesčio gatvėmis.
Kaip greitai pavyks atnaujinti parką elektrobusais, priklausys nuo miesto savivaldybės, kuri turėtų pritarti tokių transporto priemonių įsigijimui, parengti strategiją, numatančią tokių autobusų pirkimą per tam tikrą laikotarpį. Kol kas tokios strategijos nėra.
Pasak Klaipėdos autobusų parko direktoriaus Vaido Ramanausko, Klaipėdos autobusų parkas yra vienas žaliausių Lietuvoje, bet negali lygintis su kitais Europos miestais, kurie jau pažengę į priekį. Šiuo metu Klaipėdos gatvėmis rieda apie 60 procentų suslėgtomis dujomis varomų autobusų, kiti yra dyzeliniai.
Anot V.Ramanausko, toks autobusas labai ilgai lauktas ir siekiamybė turėti jų kuo daugiau, tačiau viską nulemia kaina.
„Dyzelinis kainuoja 180 tūkstančių, dujinis 220 tūkstančių, vidutinėmis kainomis, o šitas – 350 tūkstančių, tai pigiausia, kiek žinau, realiai rinkoje kaina siekia 400-450 tūkstančių eurų“, – sakė V.Ramanauskas, pabrėždamas, jog šios transporto priemonės visiškai netaršios ir rieda itin tyliai. Planuojama, kad toks autobusas gali atsipirkti per 8-12 metų.
Taps pramonės vėliavnešiu
Klaipėdos LEZ vadovas Eimantas Kiudulas sveikina „Dancer” autobusų kūrėjų startą ir neabejoja, kad šis projektas taps uostamiesčio technologijų ir inžinerijos pramonės vėliavnešiu.
„Dancer“ sujungia lietuvišką talentą su globaliomis tendencijomis ir inovacijomis. Manau, kad „Dancer“ yra idealus daugelio trokštamos aukštos pridėtinės vertės gamybos pavyzdys – jis yra grįstas tyrimais, sprendžiantis realią problemą, turintis milžinišką eksporto potencialą ir gerą dizainą bei vykdantis gamybą Lietuvoje. Kompanijai linkiu ilgo ir sklandaus kelio bei džiaugiuosi, kad savo plėtrai ji pasirinko Klaipėdos LEZ teritorijos privalumus“, – sako E. Kiudulas.
Nedas
Labai gerai, kad ir savivaldybės stengiasi sumažinti apilnkos taršą. Tačiau nesuprantu kaip gali užtek 5 min. pakrauti pilnai baterijai. E. Musk’ui nepavyko tokio dalyko sugalvoti, o Klaipėdos inžinieriams pavyko. Manau per 5 min. pasikrauna autobusas kad galėtų padaryti vieną maršrutą.