Dėl įsisiautėjusios pandemijos daugiau kaip pusei pasaulio mokinių pradėjus dirbti nuotoliniu būdu, šalys, regionai, mokyklos, tėvai, mokytojai ir, žinoma, mokiniai išgyvena daug naujovių ir ugdosi naujas patirtis.
Nors nuotolinis mokymas, kaip švietimo paslaugų galimybė, niekam nebuvo naujiena, tačiau sunku patikėti, kad pasaulyje yra regionų, kuriuose nuotolinis mokymas yra vienintelė galimybė perduoti mokiniams žinias, įgūdžius, gebėjimus. Vienas iš tokių pavyzdžių – Australijos Oro mokykla (School of the Air).
Didžiausias šios mokyklos centras yra žemyno raudonojoje širdyje įsikūrusiame Alis Springse (Alice Springs). Nuo šio dykumos miesto iki Melburno ar Sidnėjaus vien oro linija apie 2000 km. Dėl akivaizdaus nuošalumo beveik prieš 70 metų filantropai ir protingi bei sumanūs žmonės sumojo, kad būtina mokiniams suteikti kokybišką švietimą.
Dabar tai didžiausia mokykla pasaulyje, kurios erdvė apima 1,3 mln. km², o joje mokosi 100–120 mokinių ir dirba vos 14 mokytojų bei 5 techniniai pagalbininkai.
Trumpųjų bangų radijo ryšys kažkada buvo vienintelis būdas vaikams, kurie iki artimiausios mokyklos gyveno kelių parų ar net didesniu atstumu, įgyti išsilavinimą. Šiais laikais daugelis izoliuotų bendruomenių turi savo mokyklas, tačiau Oro mokykla vis dar atlieka gyvybiškai svarbų vaidmenį užtikrinant, kad išvykę mokiniai turėtų galimybę mokytis.
Nors kai kurie mokiniai gyvena už šimtų ar net 1000 km nuo Alis Springso, mokytojų tikslas – sukurti tokią aplinką tarsi visi yra greta vieni kitų. Šiais laikais ši mokykla naudoja internetinį ryšį, kurį užtikrina palydovinis ryšys, dėl to kiekvienas mokinys turi palydovinę anteną. Šeimoms ar bendruomenėms už įrangą nieko mokėti nereikia.
Šeima ar bendruomenė, kuri nori pateikti paraišką tokio pobūdžio mokymui, privalo turėti pagalbininką mokiniui (tutor). Tai gali būti šeimos narys ar kažkas iš bendruomenės, kas užtikrins mokinio priežiūrą.
Nepaisant technologijų ir jų teikiamų galimybių, kiekvienas mokinys reguliariai gauna pašto siuntas su mokomąja medžiaga, kurią sudaro profesionaliai paruoštos užduotys, sąsiuviniai. Šią medžiagą į sunkiau pasiekiamas vietas gabena Karališkosios skraidančiojo gydytojo tarnybos („Royal Flying Doctor Service“) pilotai, taip pat Australijos paštas. Visa ši medžiaga atitinka Australijos ir jos atskirų valstijų patvirtintas bendrąsias ugdymo programas. Šių užduočių atlikimas yra privalomas ir užtikrina nuoseklią mokinių pažangą. Anksčiau šias užduotis mokiniai siųsdavo atgal į Alis Springsą, o pastaruoju metu skanuojamos, fotografuojamos ir mokytojus pasiekia interneto ryšiu.
Mokantis nuotoliniu būdu stengiamasi laikytis nustatytos tvarkos, kiek laiko mokiniai per dieną gali būti prie kompiuterio. Oro mokyklos mokytojams nustatytas limituotas laikas gyvam eteriui, mokinio asmeninei konsultacijai.
Vienas iš būdų sustiprinti mokytojų ryšį su mokiniais, yra tai, kad mokytojas kelis kartus per metus (ši praktika pradėta taikyti 1960 m.) savo automobiliu vyksta į atokias galvijų stotis ir bendruomenes pasimatyti su savo mokiniais. Tai buvo tokia sėkmė, kad dabar tai yra sudėtinė ir privaloma nuotolinio mokymo dalis, o vyriausybė teikia mokytojams modernias transporto priemones ir padengia visas tokių „ekspedicijų“ po nesvetingas Australijos platybes išlaidas. Mokytojų kelyje laukia smėlynai, brūzgynai, kelio danga su asfaltu ir be jo, purvas ir dulkės, šokuojančios kengūros ir kupranugariai, galvijų ir avių bandos.
Mokytojai į tokias vietoves visada vežasi dovanų vaikams, šeimoms, bendruomenėms. Gyvi susitikimai visada labai laukiami ir jaudinantys. Pirmoji tokio vizito dalis visada susijusi su linksmybėmis, tokioms kaip menas ir amatai, moksliniai eksperimentai, sportas ir muzika – veiklos, kurios nepriklauso mokinio savaitiniam krūviui arba tai sunku atlikti nuotoliniu būdu. Per metus mokytojas vyksta pas skirtingose vietose gyvenančius mokinius 10–15 kartų. Vizito metu mokytojas mato socialinę mokinio mokymosi aplinką, gali ne tik užmegzti emocinį ryšį su mokiniu, bet ir pabendrauti su tėvais.
Kasmet Oro mokykla organizuoja savaitės trukmės stovyklą visai bendruomenei. Į Alis Springsą tuomet atvyksta visi mokyklos mokiniai ir jų šeimų nariai. Ši savaitė yra metinis Oro mokyklos akordas, kurio metu visi be išimties supranta tokio mokymo reikšmę, abipusę atsakomybę ir jaučiasi kaip sutelkta bendruomenė.
Faktai apie mokyklą:
Mokinių amžius: 4-13 metų.
Pakopa: priešmokyklinis ugdymas iki 7 klasės.
Klasės dydis: 8-18 mokinių.
Mokytojų-mokinių santykis: 1:14
Kaina: mokymas dvigubai brangesnis už įprastą mokyklą
Parama: tėvai savanoriškai moka 100$ per metus už du pirmuosius vaikus ir 60$ už trečiąjį ir ketvirtąjį.
Eterio laikas: pusvalandis–valanda per dieną grupėje ir 10 min. vienam mokiniui asmeninės konsultacijos per savaitę konkrečiam dalykui.
Atsiųstų užduočių atlikimas: 5-6 val./dieną.
Dienos priežiūra: dažniausiai mokinių tėvai. Tik 30 proc. šeimų įdarbina mokymo konsultantus.
Gyvi įspūdžiai iš Australijos Oro mokyklos Alis Springse video reportaže.
Daugiau reportažų apie Australiją rasite čia.
Parengė Rytas Šalna